2000 euro voor handelaars bij werkzaamheden

2000 EURO VOOR HANDELAARS BIJ WERKZAAMHEDEN

Vanaf 1 juli 2017 keert overheid hinderpremie automatisch uit

Handelaars die vanaf 1 juli 2017 te maken krijgen met ernstige hinder door werkzaamheden, krijgen automatisch een hinderpremie van 2000 euro. Vlaams minister van Economie Philippe Muyters maakt hiermee komaf met de administratieve rompslomp die er vroeger was als handelaars een vergoeding wilden ontvangen.

Vandaag hebben veel handelaars te maken met inkomensverlies door werkzaamheden. Als ze een compensatievergoeding van de overheid willen, moeten ze door een administratieve mallemolen gaan.

"Als de overheid hinder veroorzaakt door bijvoorbeeld openbare werken, moeten we handelaars helpen om die moeilijke periode te overbruggen. We doen dat door voortaan automatisch én voorafgaand aan de werkzaamheden een premie van 2000 euro toe te kennen aan de handelaars. Zo kunnen ze zich met dat geld goed voorbereiden op de werkzaamheden en maatregelen nemen om hun zaak toch open te houden voor hun klanten", zegt Muyters.

De Vlaamse overheid trekt zes miljoen euro per jaar uit voor de nieuwe hinderpremie. 

Voorwaarden

De hinderpremie van 2000 euro is bedoeld voor kleine ondernemingen die vanaf 1 juli te maken krijgen met hinder door werkzaamheden. Het gaat om ondernemingen die maximaal negen werknemers in dienst hebben en die rechtstreeks in contact komen met hun klanten, zoals bakkers, slagers, broodjeszaken, apothekers, ...

Ze moeten ook "ernstige" hinder ondervinden: dat betekent dat de werkzaamheden minstens dertig dagen na mekaar duren, de rijbaan volledig (geheel) of gedeeltelijk afgesloten is en de werfzone meer dan 50m inneemt.

Automatische selectie via overheidsdatabanken

Agentschap Innoveren & Ondernemen keert de hinderpremie uit. Dit gebeurt maximaal één keer per jaar en één keer per hinderperiode. Om te weten welke handelaars er recht op hebben, werkt het agentschap met verschillende databanken (GIPOD, RSZ databank en de Kruispuntbank voor Ondernemingen).

"Steden, gemeenten en nutsbedrijven moeten sinds dit jaar hun openbare werken aanmelden in de GIPOD-databank van agentschap Informatie Vlaanderen waarmee we goede afspraken hebben. Daardoor kunnen we de handelaars selecteren die in een hinderzone liggen en voor de hinderpremie in aanmerking komen. Daarna krijgen ze automatisch een brief die hen op de hoogte brengt van de geplande werkzaamheden. De handelaars moet dan enkel nog via de website vlaio.be zijn gegevens invullen om het geld gestort te zien op zijn rekening", zegt Elke Tiebout, diensthoofd Bedrijfssteun bij Agentschap Innoveren & Ondernemen. 

Tot vier keer meer toekenningen verwacht

Volgens de overheid zullen nu naar schatting drie à vier keer meer handelaars een hinderpremie krijgen doordat het vele papierwerk wegvalt en omdat de overheid nu zelf detecteert welke handelaars in aanmerking komen. Jaarlijks zullen naar schatting tussen de 2500 en 4000 handelaars hier recht op hebben. 

Zelfstandigenorganisatie Unizo pleitte al langer voor een nieuwe regeling. Ze is dan ook tevreden dat die vanaf 1 juli van kracht wordt.

"Ondernemers die getroffen worden door hinder bij werkzaamheden hebben zo al meer dan genoeg zorgen aan hun hoofd. Nog meer administratieve rompslomp kunnen ze daarbij missen. Daarom is de quasi automatisch toekenning van de hinderpremie een goede zaak. Dankzij die vereenvoudiging zullen veel meer ondernemers op deze voor hen belangrijke vergoeding kunnen rekenen", zegt Karel Van Eetvelt, gedelegeerd bestuurder Unizo.

Premie bij winkel sluiten?

Als handelaars uiteindelijk toch moeten sluiten, omdat hun straat helemaal niet meer bereikbaar is, kunnen ze nog een compensatie ontvangen. Deze zogenaamde sluitingspremie bedraagt 80 euro per sluitingsdag.

Meer info over de hinderpremie: www.vlaio.be/hinderpremie

 

 

 

Foto-album

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is