5 nieuwe handelspanden op de Liersesteenweg

Op 29 november 2017, over deze onderwerpen: Begijnendijk-Betekom, Financiën, Lokale economie

Nieuw decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid

De provinciebaan N10 was een proefproject van de Vlaamse regering om een nieuw beleid aangaande baanwinkels te ontwikkelen. De gemeenten gelegen aan de provinciebaan N10 zijn: Aarschot, Begijnendijk, Heist-op-den-Berg, Berlaar en Lier. Tesamen hebben ze nu één gezamelijke beleid voor de gehele provinciebaan N10 ontwikkeld.

Enkel bestaande handelspanden mogen nog uitbreiden met een zeker percentage. In Aarschot mag de clustering rond de Wille Molen afgewerkt worden. Bestaande baanwinkels die ermee ophouden mogen niet vervangen worden.

Begijnendijk krijgt 5 nieuwe handelspanden in het centrum

Begijnendijk gaat mee in de overeenkomst om geen nieuwe baanwinkels toe te laten, maar toch komen er 5 nieuwe handelspanden op de Liersersteenweg. Klinkt heel contradictorische maar toch is het dit niet. De zone tussen de Veldstraat en de Haltestraat valt nog in de dorpskern. Dorpskernen zijn vrijgesteld van het nieuwe decreet. Het nieuwe ruimtelijk structuurplan en het RUP voor de dorpscentrum Begijnendijk dat eerder dit jaar is goedgekeurd was voorzien op het nieuwe decreet. Hierop heeft de fractie N-VA Begijnendijk-Betekom zeer sterk toegekeken.

De bestaande handelaars, zoals Audiomix en Toyota, zullen niet verder dan 15 % mogen uitbreiden in de toekomst.

Bron: https://www.hln.be/regio/begijnendijk/aarschot-gebruikt-nieuw-decreet-om-baanwinkels-tegen-te-houden~ae01a709/?utm_medium=rss&utm_content=Begijnendijk