Coalitie heeft geen meerderheid meer na opstappen van duo

Op 11 maart 2015, over deze onderwerpen: Begijnendijk-Betekom, Goed bestuur, N-VA

Het blijft rommelen binnen het gemeentebestuur in Begijnendijk. Jos Van Vlasselaer en Frans Kerselaers, twee partijgenoten van burgemeester Willy Michiels (MGB) stapten maandagavond opnieuw op tijdens de gemeenteraad na verklaringen van Michiels in de media dat 'alle plooien binnen zijn fractie glad gestreken waren'. Daardoor beschikte de coalitie niet meer over een meerderheid. (GEERT MERTENS)

Het was niet de eerste keer dat Jos Van Vlasselaer en Frans Kerselaers boos opstapten tijdens de gemeenteraad in Begijnendijk. Ook tijdens de vorige gemeenteraad verlieten ze de zaal nadat hun twee extra punten niet weerhouden werden. In hun kielzog volgde toen ook de voltallige oppositie. Maandagavond was het dus opnieuw hommeles tijdens de gemeenteraad.

Akkefietje

Het ging om een extra gemeenteraad, die door oppositiepartijen Samen.be, Leef, N-VA én Van Vlasselaer en Kerselaers van meerderheidspartij MGB bij elkaar geroepen werd. De zitting startte al meteen met een akkefietje tussen de voorzitter en Van Vlasselaer. "Wie heeft de gemeenteraad bij elkaar geroepen?", vroeg die laatste herhaaldelijk. Na de bespreking van de eerste twee punten verlieten Kerselaers en Van Vlasselaer de zaal omwille van recente verklaringen van burgemeester Willy Michiels in de media dat alle plooien binnen zijn fractie glad gestreken waren. "Ik moest via de krant vernemen dat er een gesprek heeft plaatsgevonden tussen de burgemeester en mezelf", aldus Van Vlasselaer.

"Er is wel degelijk een toenaderingsgesprek geweest tussen een lid van MGB en de betrokken partijleden", zegt burgemeester Michiels. "Maar ik was daar zelf niet bij aanwezig. Het hele geval moet nog verder uitgeklaard worden met de betrokkenen. Verder wens ik er geen commentaar meer op te geven, om de situatie niet te hypothekeren."

Krappe meerderheid

De coalitiepartners MGB en CD&V hebben in Begijnendijk een krappe meerderheid van 11 op 21 zetels in Begijnendijk. Van Vlasselaer en Kerselaers zijn dus nodig om een meerderheid te hebben. Oppositiepartij N-VA stelde eerder al dat Begijnendijk sinds 1 juli 2013 niet meer in staat is een degelijk beleid te voeren. Toen werd het dorpsvernieuwingsproject definitief naar de prullenmand verwezen, mede door neen-stemmen van Kerselaers en Van Vlasselaer. Tussen de twee stromingen binnen MGB is het tot vandaag nooit helemaal goedgekomen. Tijdens de vorige gemeenteraad riep oppositieraadslid Steven Vermeulen (Leef) al op tot het vormen van een nieuwe en ruime meerderheid, maar zover komt het voorlopig niet. MGB blijft er goede hoop op hebben dat het weldra tot een verzoening komt. "Alles moet binnenskamers worden opgelost", aldus burgemeester Michiels.

Lees hier het krantenartikel na: http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-begijnendijk/opnieuw-ruzie-in-gemeenteraad-a2247439/