Dorpskernvernieuwing afgevoerd

Op 3 juli 2013, over deze onderwerpen: Financiën, Goed bestuur, Mobiliteit & Openbare Werken

Het plan werd ook door tegenstemmen uit zijn eigen partij afgevoerd. "Wat begon als een plan om de hele dorpskern te vernieuwen, is geëindigd met de bouw van een nieuw gemeentehuis en een pleintje ervoor", zegt MGB-raadslid en politiek zwaargewicht Jos Van Vlasselaer. "In deze barre financiële tijden, was het niet verantwoord om met het plan door te gaan. De verhouding tussen prijs en kwaliteit was niet in orde."

Te duur

Naast Van Vlasselaer stemde ook Frans Kerselaers (MGB) tegen. Vanuit de meerderheid onthield CD&V-raadslid Bart Willems zich. Ook de voltallige oppositie kantte zich tegen het plan. "We blijven voorstander van de dorpskernvernieuwingen, maar dan op maat van de gemeente", zegt Bart Sorée van N-VA. "Het administratief centrum vormde het grootste struikelblok. Dit getuigt van grootheidswaanzin. Er bestaan bovendien twijfels over of een dergelijk complex wel nodig is. Alle andere noodzakelijke investeringen voor de bevolking zouden hierdoor onder druk komen te staan."Ook voor oppositiepartijen Samen.be en Leef was het kostenplaatje er te veel aan. In het verleden werd er gesproken over 29 miljoen euro voor de realisatie van de dorpskernvernieuwing. "Bovendien is elk project uiteindelijk duurder dan aanvankelijk wordt gepland", zegt Steven Vermeulen van Leef.

Nieuw project

Gisteren deed het gerucht ook de ronde dat burgemeester Willy Michiels eraan dacht om op te stappen. Het masterplan Begijnendijk Centrum, hoe het dorpskernvernieuwingsplan officieel heet, is toch zo'n beetje zijn geesteskind. "Dat is een kwakkel", zegt hij. "Ik ben teleurgesteld, maar de gelatenheid van na de gemeenteraad heeft plaats geruimd voor strijdlust. De bevolking verwacht van ons actie, niet dat we in zak en as blijven zitten."Ook Van Vlasselaer keert zijn partij de rug niet toe. "Wat mij betreft, is er geen breuk", zegt hij. "Ik meld mij weldra weer aan.""In de loop van volgende week wordt er wellicht voor het eerst opnieuw gesproken", aldus Michiels. "Nu is de wonde nog te vers."Hoe het nu verder moet met de dorpskernvernieuwing, is onduidelijk. "Ik geloof niet in kleine aanpassingen", zucht Michiels. "We zullen, over de partijgrenzen heen, moeten samenwerken aan een nieuw project. De dorpskernvernieuwing van Betekom zal nu eerder uitgevoerd worden dan die van Begijnendijk."Ondertussen wordt er vanuit de meerderheid gesakkerd dat alle moeite van de voorbije jaren een maat voor niets was. "Al dat geld zijn we kwijt."