N-VA Begijnendijk-Betekom realiseert besparing van 500.000 euro

N-VA fractie realiseert besparing van 500.000 euro.

Autonoom GemeenteBedrijf

Op 28 november keurde de gemeenteraad het plan voor het sportcomplex aan de Grote baan te Betekom unaniem goed. Met een kostprijs van meer dan 2,5 miljoen euro is dit een zware investering voor de gemeente. De N-VA fractie opperde het idee voor de oprichting van een Autonoom Gemeente Bedrijf (AGB) op de gemeenteraad.
Een AGB is, zoals de naam het zelf zegt, een bedrijf dat het voordeel heeft dat er een publiek-private samenwerkingsverband kan opgezet worden voor grootschalige projecten in een gemeente. Daarnaast is het verantwoordelijk voor de uitbating van het sportcomplex.
Voor Begijnendijk-Betekom is het belangrijkste voordeel dat de 21% BTW voor de realisatie van het sportcomplex aan de Grote Baan te Betekom kan gerecupereerd worden. Dit komt neer op een besparing van bijna 500.000 euro.
N-VA Begijnendijk-Betekom is zeer blij dat het gemeentebestuur op de gemeenteraad van 07 januari 2017 de oprichting van een AGB wil stemmen.