Gemeenteraad gooit 400.000 euro in de vuilbak

Op 3 juli 2013, over deze onderwerpen: Financiën, Goed bestuur

Begijnendijk In het masterplan voor het centrum van Begijnendijk waren er plannen voor een nieuw administratief centrum, een politiekantoor, een bibliotheek en de herinrichting van het dorpsplein. Daar zouden nieuwe winkels en woningen komen. De deputatie van Vlaams-Brabant had daarvoor zelfs al het licht op groen gezet en de studie ervan kostte het gemeentebestuur al meer dan 400.000 euro. Maar de plannen overleefden de gemeenteraadszitting niet.

Alle oppositiefracties vinden het masterplan financieel onhaalbaar. Bart Soree (N-VA) vindt dat voor het administratief centrum met gemeentediensten, politie, bibliotheek en OCMW alternatieven te vinden zijn. Roger Verduyckt (Samen) vindt dat het gemeentebestuur de komende jaren voor grote financiële uitdagingen staat die belangrijker zijn dan het administratief centrum. Steven vermeulen (Leef) vroeg dat de raadsleden in eer en geweten zouden stemmen. En binnen de coalitie waren er dus barsten.

Zo waren er tegenstemmen van Bart Willems (CD&V) en de MGB'ers Jozef Van Vlasselaer en Frans Kerselaers.

Burgemeester Willy Michiels (MGB), die al zeven jaar aan het project werkt, reageert ontgoocheld. 'De democratie heeft beslist dat we op basis van het huidige dossier niet kunnen verder werken', zegt Michiels. 'We moeten ons daarbij neerleggen, hoewel we met deze beslissing twintig jaar terug in de tijd gaan. Maar het is niet omdat je tijdens een rit in de Ronde van Frankrijk ten val komt, dat je de dag nadien niet opnieuw aan de start kan staan.'

Hoewel raadsleden van zijn eigen coalitie het dossier wegstemden, denkt Michiels niet aan opstappen. 'Ik blijf op post. Ook de coalitie met CD&V blijft overeind. Alleen zullen we na een bezinningsperiode opnieuw moeten samenzitten en naar een alternatief moeten zoeken', zegt de burgemeester. Inmiddels hebben de voorbereidingen van het dossier de Begijnendijkse belastingbetaler al 400.000 euro gekost. 'En dan hou ik nog geen rekening met de werkuren.' Schepen Magda Van Goolen (CD&V) stelt vast dat veel werk en geld is verloren gegaan.

Voor de aanvang van de gemeenteraad maakte Paul Wynants als eerste inwoner gebruik van het spreekrecht. Hij vroeg zich af waarom een belangrijke brief die de gunning van het masterplan in vraag stelde, nooit bezorgd werd aan alle raadsleden.