"Is Begijnendijk nu onbestuurbaar?"

Op 25 februari 2015, over deze onderwerpen: Begijnendijk-Betekom, Goed bestuur, N-VA

Er zit een flink haar in de boter bij de meerderheid in Begijnendijk. Jos Van Vlasselaer en Frans Kerselaers, twee partijgenoten van burgemeester Willy Michiels (MGB), stapten maandagavond boos op tijdens de gemeenteraad omdat hun extra ingediende punten niet weerhouden werden. Ook de oppositie stapte op. "Is Begijnendijk nu onbestuurbaar geworden?", vraagt oppositiepartij Leef zich nu af. "Nee, maar dit is wel een gebrek aan respect", zegt Van Vlasselaer. (SELIEN DIDDEN & GEERT MERTENS)

De voltallige oppositie en twee leden van de meerderheid zijn maandagavond boos opgestapt tijdens de gemeenteraad in Begijnendijk. Aanleiding was het niet weerhouden van zes extra agendapunten die ingediend werd door Jos Van Vlasselaer en Frans Kerselaers. De twee zijn partijgenoten van burgemeester Willy Michiels (MGB) en maken dus deel uit van de meerderheid. Maar toen de voorzitter besliste hun agendapunten niet te weerhouden, stapten ze boos op. In hun kielzog volgde ook de voltallige oppositie.

Publiekelijk ongenoegen

Vooral het opstappen van de twee leden van de meerderheid is opmerkelijk. Het is duidelijk dat er een flink haar in de boter zit. "Een gebrek aan respect", vindt Jos Van Vlasselaer het. "Vandaag de dag mogen we enkel meestemmen met wat de burgemeester ons oplegt. Daarom heb ik gezegd: 'Als onze punten u niet interesseren, dan interesseert het ons ook niet wat u te zeggen hebt'. Er is dringend nood aan dialoog tussen de partijen, vooral tussen de partijen van de meerderheid. Ik probeer al tien jaar te praten over de punten die ik belangrijk vind, zonder persoonlijke ambities. Ik wil gewoon een goed bestuur. Maar dat kan blijkbaar niet meer."

"Hoe het nu verder moet binnen de partij?", vraagt Van Vlasselaer. "Geen idee. Ik ga in ieder geval niet zelf het initiatief nemen om te praten. Ik denk dat sommige andere leden van de meerderheid er net hetzelfde over denken als Frans en ik. Alleen hebben wij nu publiekelijk ons ongenoegen geuit."

Nieuwe meerderheid?

Oppositiepartijen Leef en N-VA verlieten samen met Van Vlasselaer en Kerselaers de gemeenteraad. "Er worden twee maten en gewichten gehanteerd wat betreft het aanbrengen van punten op de dagorde", zegt Bart Sorée (N-VA). "Dat is voor ons onaanvaardbaar. De huidige meerderheid is bovendien niet meer in staat een degelijk beleid te voeren door het ontbreken van een numerieke meerderheid."

Oppositiepartij Leef gaat nog een stapje verder en vraagt zich openlijk af of Begijnendijk sinds de heisa maandagavond nu niet onbestuurbaar geworden is. "Indien nodig moet er een nieuwe, ruimere meerderheid gevormd worden", vindt Steven Vermeulen (Leef). "We moeten absoluut vermijden dat de burger de dupe wordt van de strijd binnen de meerderheid."

Plooien gladstrijken

Burgemeester Willy Michiels (MGB) ziet voorlopig nog geen grote problemen. "Dat Begijnendijk nu onbestuurbaar is geworden, vind ik wat voorbarig", zegt burgemeester Michiels. "Er moet wel gepraat worden en er zullen ongetwijfeld plooien gladgestreken moeten worden. De zes extra punten die Jos en Frans aan de dagorde wilden toevoegen werden niet weerhouden omdat ze onvoldoende gemotiveerd waren. De twee kwamen ook niet naar de vergadering voorafgaand aan de gemeenteraad, om hun motivering toe te lichten. De punten zijn bovendien niet afgevoerd, maar verdaagd naar een volgende zitting."