N-VA Begijnendijk-Betekom hekelt mega-taks op elektronische rijbewijzen

Op 19 april 2013, over deze onderwerpen: Financiën

Na een korte testperiode verplicht de staatssecretaris van mobiliteit iedereen een elektronisch rijbewijs aan te schaffen. Eigenlijk kost zo'n e-rijbewijs 20 euro. Dat is de som die de Federale Overheidsdienst Mobiliteit aan de gemeente aanrekent. De uitreikende gemeente kan hierop naar eigen goeddunken een taks heffen. Hoewel enkele gemeenten in Vlaanderen hierop geen enkele taks heffen, vragen de meeste gemeenten een taks van 25% (5 euro)  om de bijkomende werkingskosten te dekken. In die gemeenten betaalt de burger dus in totaal 25 euro voor een e-rijbewijs (20 euro basiskost + 5 euro gemeentetaks).

In onze gemeente zal u echter 30 euro moeten betalen. De huidige meerderheid CD&V-MGB heft dus een megataks van 50% (10 euro).  Nochtans was er door beide partijen in de meerderheid plechtig beloofd geen nieuwe belastingen  door te voeren. De N-VA heeft op de vorige gemeenteraad een duidelijke vraag gesteld naar de schepen van financiën Bob Michiels om deze taks te rechtvaardigen, maar kreeg geen afdoend antwoord. Er werd zelfs verwezen naar omliggende gemeenten die een gelijkaardige taks zouden heffen, maar na nader onderzoek blijkt dit niet waar te zijn. De meerderheid CD&V-MGB is dan maar overgegaan tot goedkeuring van deze onaanvaardbare belasting.  De oppositiepartijen N-VA en samen.be hebben tegengestemd, terwijl de partij Leef zich heeft onthouden.

De N-VA Begijnendijk-Betekom zal op de volgende gemeenteraad dan ook een voorstel indienen om de goedgekeurde taks vooralsnog te herzien en terug te brengen tot een billijk niveau.

Bekijk hier het persbericht van RobTV.