Nieuw complex voor drie sportclubs

Het gemeentebestuur gaat een nieuw outdoorsportcomplex realiseren aan de Grote Baan waar momenteel de terreinen van voetbalclub KAC Betekom zijn. Als de aanleg van bijkomende terreinen en de bouw van de nieuwe kantine een feit is, kan ook Klim-Op Begijnendijk en de korfbalclub KCBJ er terecht.

GEERT MERTENS

"We hebben een principeovereenkomst ondertekend met de eigenaar van de gronden rond KAC Betekom", licht sportschepen Herman De Coux (MGB) toe. "Deze bevinden zich in de buurt van meubelen Verhaegen. De komende weken wordt de aankoop afgerond bij de notaris. Het gaat in totaal om bijna 2,5 hectare. Na de aankoop moet eerst het ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) aangepast worden. Daarna wordt er werk gemaakt van de bouw van een nieuwe kantine met kleedkamers. We hopen in 2017 met de bouw te kunnen aanvatten."

Kleedkamers blijven

De bestaande kantine wordt pas afgebroken als de nieuwe gerealiseerd is. "De huidige kleedkamers worden wel behouden", voegt hij eraan toe. "Daarnaast worden er twee voetbalvelden uit gras gerealiseerd en komt er ook een kunststofgrasveld. Dit kan, het hele jaar door, voor honderd procent gebruikt worden. Het is de bedoeling dat het grote plein gezamenlijk gebruikt kan worden. Voor de korfbalclub wordt hierop geen aparte belijning voorzien." Met de clubs werd al samengezeten. "Dit is een goed plan voor de drie clubs", zegt hij. Ook burgemeester Willy Michiels (MGB) is tevreden dat er op deze manier een oplossing wordt gevonden voor de drie sportclubs. Het bestuur van voetbalclub KFC Klim-Op Begijnendijk is enthousiast.

Buiten de gemeente

De club voetbalt nu al tien jaar op een terrein buiten de gemeente. "We zijn aan ons vierde seizoen begonnen op het voetbalterrein van de Baanbrekers in Tremelo", zegt voorzitter Robby Van Roosbroeck van de club. "Daarvoor waren we al zes jaar actief op een terrein in Pijpelheide, een deelgemeente van Heist-op-den-Berg." De vroegere terreinen van de club, aan de Plankenbrug, waren bouwgrond en werden verkocht door de eigenaar. Daardoor moest de club op zoek naar een alternatief maar in de gemeente was er geen mogelijkheid.

"Goed compromis"

"Voor ons is dit een goed compromis", aldus Van Roosbroeck. "We kunnen dan eindelijk terug in de gemeente zitten. Ik zie geen problemen met de andere voetbalclub die er gevestigd is. Op dit moment hebben we al een samenwerking lopen op het gebied van de jeugd en dat verloopt goed. Ook de volleybalclub kan op de nieuwe terreinen terecht." Ook KAC Betekom ziet de vernieuwing zitten. "Een nieuwe kantine komt zeker en vast al professioneler over", zegt Rob Hendrickx. "De huidige is in slechte staat. Ook naar de jeugdwerking toe heeft dit voordelen."

Lees hier het krantenartikel na: http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-begijnendijk/nieuw-complex-voor-drie-sportclubs-a2474264/