Wij willen geen tweede Aarschot worden

Op 26 maart 2015, over deze onderwerpen: Begijnendijk-Betekom, Financiën, Goed bestuur, Lokale economie, Mobiliteit & Openbare Werken, N-VA, Veiligheid, Wonen en natuur

De dorpskernvernieuwing in Betekom doet heel wat stof opwaaien. Er liggen plannen op tafel om het zware vrachtverkeer en auto's uit het centrum te bannen door de gemotoriseerde voertuigen enkel honderden meters te laten rondrijden om de kerk en van het gebied zone 30 te maken. En dat is niet naar de zin van de handelaars. "Wij willen geen tweede Aarschot worden", zegt Kris Corbeels van krantenshop Rob. (SELIEN DIDDEN)

"Het verkeer richting Gelrode is de laatste jaren alleen maar toegenomen", zegt schepen van Mobiliteit in Betekom Herman De Coux (MGB). "Twee jaar geleden waren er werken op de Liersesteenweg, aan de Duracelfabriek kwamen verkeerslichten en aan het Wit Toreke in Aarschot kwam een weegbrug voor vrachtwagens. Dat heeft er voor gezorgd dat er meer en meer auto's en vrachtwagens door het centrum van Betekom reden, wat voor onveilige situaties zorgde. Iedereen was het er over eens dat er iets moest gedaan worden. We hebben alle mogelijke oplossingen bestudeerd. Vluchtheuvels of betonnen constructies zouden alleen maar voor meer geluidsoverlast zorgen. Dus kozen we voor een zone 30 en een kleine omweg langs de kerk om gemotoriseerde voertuigen af te raden voor het centrum te kiezen."

Maar de plannen zijn niet naar de zin van de handelaars in het centrum van Betekom. Zij vrezen voor inkomstenverlies nu er minder potentiële klanten langs hun winkel kunnen komen. "Als er geen doorgaand verkeer meer mogelijk is én ze willen het aantal parkeerplaatsen verminderen, dan wordt het voor ons handelaars moeilijk om rond te komen", zegt Kris Corbeels van krantenwinkel Rob.
 

Klap in gezicht

"We willen geen tweede Aarschot worden, waar veel zaken de deur sluiten door de verkeerssituatie. Het leven in Betekom de laatste jaren is sowieso al veel minder. De plannen van de gemeente zouden een extra klap in ons gezicht zijn."

De handelaars richtten een petitie op om hun standpunten kracht bij te zetten. Onder meer bakker Nijs, bloemenwinkel Verelst en een heel aantal andere handelaars ondersteunen de petitie. "De petitie was een gezamelijke beslissing", zegt Kris Corbeels. "We willen inspraak in de plannen, want nu wordt alles boven ons hoofd beslist."

Schepen De Coux weerlegt die kritiek. "We begrijpen dat de handelaars ongerust zijn. Maar toen de mobiliteitsraad opgericht werd, is er een oproep gedaan naar alle betrokken partijen, zoals de school, de inwoners en ook de handelaars. Maar zij zijn toen niet ingegaan op de aanvraag", zegt de schepen. Hij begrijpt ook niet waar alle heisa plots vandaan komt. "Eerst dringt men erop aan iets te doen aan het probleem. Nu liggen er plannen op tafel en dan is het weer niet goed? Vanuit de andere partijen krijgen we alleen maar positieve reacties. Voor de school 't Sjibke zou dit een veel veiligere situatie opleveren. Bovendien plannen we ook een alternatieve weg rond Betekom. De Pastorijstraat wordt met ruim een meter verbreed en zal dienen als ontsluitingsweg", klinkt het.

Volgende week worden de plannen besproken op de gemeenteraad. Of de plannen doorgedrukt worden, weet zelfs de schepen niet.

Lees hier het krantenartikel na: http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-begijnendijk/-wij-willen-geen-tweede-aarschot-worden-a2265087/

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is