U bent hier
Programma
De kracht van verandering
Inhoud
1. Een financieel gezonde gemeente
2. Een leefbare gemeente voor jong én oud
3. Een verkeersveilige & mobiele gemeente
4. Een transparant en goed bestuur: tijd voor verandering
5. Een oplossing voor het asielzoekersappartement
1. Een financieel gezonde gemeente
Ondanks hoge belastingen worden de noodzakelijke investeringen niet gedaan en
worden er onnodige schulden gemaakt. De N-VA wil werk maken van een financieel
gezonde gemeente met ruimte voor de nodige investeringen in het belang van de
inwoners.
ANALYSE
Onze gemeente heeft een zeer hoge belastingsdruk: 8% aanvullende personenbelasting.
Van de 308 Vlaamse gemeenten behoren we dus alvast tot de top wat dat betreft. In
gelijkaardige landelijke gemeenten ligt de gemiddelde aanvullende personenbelasting op
7,2%. Een bijkomende belastingsverhoging is dus uit den boze. Ondanks het feit dat de
gemeente dus heel wat inkomsten verwerft uit de belastingen, betaald door onze inwoners,
slaagt ze er niet in om Begijnendijk–Betekom de verandering te geven die ze verdient.
Er is onvoldoende geïnvesteerd in die zaken waar de burger echt wakker van ligt:
verkeersveiligheid, kinderopvang, opvang van hulpbehoevende bejaarden, ... In plaats
daarvan heeft de huidige coalitie beslist in het verhaal te stappen van de grote projecten.
Een foute keuze volgens de N-VA.
Het masterplan voor de dorpskern Begijnendijk dat het hoofd moest bieden aan de
noodzakelijke dorpskernvernieuwing is vanaf het begin verkeerd aangepakt.
In de eerste plaats kunnen we vraagtekens plaatsen bij de omvang van het project. Deze
investering zal een grote impact hebben op de financiële ademruimte die we nodig hebben
om in de toekomst andere noodzakelijke investeringen te doen en kan bovendien leiden tot
een onaanvaardbare schuldopbouw.
Het groeiend besef bij het huidige gemeentebestuur dat het megalomane masterplan voor
Begijnendijk financieel niet haalbaar is heeft er toe geleid dat in de beleidsnota 2012-2014 die recent gepubliceerd werd, duidelijk gesteld werd dat het masterplan alleen kan
doorgaan indien de nodige financiële middelen voorhanden zijn. Om die reden werd dan
ook een groot stuk van de zogenaamde culturele as uit het masterplan voorlopig geschrapt.
VISIE
Alle investeringen en bijhorende uitgaven moeten de budgettaire lakmoesproef doorstaan,
m.a.w. kunnen we dit betalen? Is dit écht nodig? Het wordt hoog tijd dat er een grondige
budgetcontrole gebeurt: prioriteiten stellen in het belang van de inwoners. De N-VA pleit
er dan ook voor om in het begin van de nieuwe legislatuur alle uitgaven op een objectieve
wijze grondig door te lichten om te zien waar er bespaard kan worden.
Megalomane projecten met foute keuzes en aanslepende planning zonder concrete
uitvoering zijn zinloos en dienen de burger niet. De N-VA is voorstander van kleinere,
betaalbare realisaties binnen een gefaseerd plan op langere termijn die daadwerkelijk
uitgevoerd worden.
De financiële randvoorwaarden die we onszelf opleggen hebben tot gevolg dat we keuzes
moeten maken, prioriteiten stellen. We kunnen dus niet alles beloven en ook niet alles
oplossen. We zullen de knip op de beurs moeten houden.
De huidige coalitie heeft beslist om door te gaan met een afgeslankte dorpskernvernieuwing
voor de dorpskern Begijnendijk. Een nieuw gemeentebestuur heeft de mogelijkheid om de
werken niet te laten doorgaan. Als het van de N-VA afhangt zal eerst nagegaan worden of
de huidige vorm van de dorpskernvernieuwing werkelijk nodig en betaalbaar is. Wij gaan dit
project dus niet zomaar afschieten, maar op basis van cijfers en objectieve argumenten een
doordachte en verstandige beslissing nemen. De N-VA staat er op dat deze beslissing –wat
ook de uitkomst is- transparant en duidelijk wordt gecommuniceerd naar de bevolking.
STANDPUNTEN
1. Grondige herziening van de uitgaven in het eerste jaar van de nieuwe legislatuur
2. Géén belastingsverhoging
3. De nodige dorpskernvernieuwingen op een kleinschalige, betaalbare en gefaseerde
manier georganiseerd in samenspraak met de inwoners
4. Het administratieve luik (gemeentehuis, OCMW en politiebureel) van de
dorpskernvernieuwing Begijnendijk wordt grondig doorgelicht alvorens van start te
gaan met het bouwen van een administratief centrum
2. Een leefbare gemeente voor jong én oud
N-VA Begijnendijk–Betekom wil sterk inzetten op het leefbaar maken van onze
gemeente voor jong én oud: betaalbare wonen voor jonge gezinnen, voldoende bedden
in woonzorgcentra en serviceflats voor ouderen. Hardwerkende gezinnen moeten
beter ondersteund worden door te voorzien in onder andere voldoende kinderopvang.
Onderwijs verdient meer dan ooit onze aandacht. Ook moet er gezorgd worden voor
voldoende sportfaciliteiten en ontspanningsmogelijkheden voor jong én oud.
ANALYSE
De bevolking in Begijnendijk-Betekom blijft sterk aangroeien. De afgelopen 10 jaar is het
totaal aantal inwoners toegenomen met ongeveer 10%. De toenemende vergrijzing en
het stijgend aantal jonge gezinnen met kinderen zijn twee grote uitdagingen. Om deze
uitdagingen aan te pakken, moeten we dringend werk maken van een ander beleid.
Kinderopvang
Volgens de meeste recente profielschets van de gemeente Begijnendijk scoort onze
gemeente dramatisch slecht in de capaciteit voor kinderopvang.
In vergelijking met andere Vlaamse gemeenten waar een groei in de opvangcapaciteit
kan vastgesteld worden, is het totaal aantal opvangplaatsen in 2011 met 17% gedaald in
vergelijking met 2009. In absolute cijfers daalt het totaal aantal opvangplaatsen van 164 in
2009 naar 136 in 2011. Er is dus een duidelijk tekort aan kinderopvang in onze gemeente.
Bejaardenopvang
Het gaat niet goed met de bejaardenopvang in Vlaanderen. Volgens de meest recente cijfers
gepubliceerd door Itinera zouden zo’n 109.000 tot 163.000 senioren op een wachtlijst staan
voor een rusthuis. Amper 41 procent van de vraag naar serviceflats kan worden ingevuld,
terwijl in dagcentra slechts 55 procent van de ouderen een plaats vindt. Indien er geen
maatregelen genomen worden zal de toenemende vergrijzing dit probleem alleen maar erger maken.
In Begijnendijk-Betekom is het aantal bedden in woonzorgcentra gestegen van 90 in 2006
naar 95 in 2012. In een periode van 6 jaar zijn er slechts 5 bedden bijgekomen. De geschatte
behoefte is 132 bedden. Dit wil zeggen dat er een tekort van 37 bedden is, m.a.w. een
tekort van 28 procent. In Begijnendijk-Betekom zijn er op dit moment geen serviceflats voor
ouderen. Dit terwijl er een behoefte is van 56 bedden. Er zijn geen dagverzorgingscentra
aanwezig in Begijnendijk-Betekom. Nochtans is er een behoefte aan 5 dagverzorgingscentra.
Er is geen lokale dienstencentrale voor ouderen terwijl er een behoefte is berekend van
minstens 1 dienstencentrale in 2011. Op dit moment is er nog steeds geen.
Betaalbaar wonen
De gemiddelde verkoopprijs voor bouwgrond per vierkante meter is in de periode 2000-
2010 gestegen van 55,7 euro naar 154,5 euro. Dit is een stijging van 177,2%. Tegelijk
is in de periode 2000-2010 de gemiddelde prijs van appartementen, studio’s en flats in
Begijnendijk-Betekom gestegen met meer dan 90%, terwijl de gemiddelde verkoopprijs
van gewone woonhuizen is toegenomen met bijna 72% en die van villa’s, bungalows en
landhuizen met bijna 26%.
De toenemende grond- en huisprijzen en het stijgend aantal jonge gezinnen zorgt er voor
dat er een toegenomen vraag is naar betaalbaar wonen. Bovendien moeten we ook rekening
houden met de verschillende vormen van gezinnen.
De vraag naar geschikte gezinswoningen is vaak groter dan het aanbod. Vooral de vraag
naar starterswoningen, woningen voor éénpersoonshuishoudens en woningen die voldoen
aan specifieke noden groeit.
Onderwijs
Onderwijs vormt een van de belangrijkste hoekstenen van onze maatschappij. Naast het
onderwijs dat verschaft wordt aan de jeugd, is ook het onderwijs voor volwassenen een
belangrijke pijler waaraan de nodige aandacht besteed moet worden.
In Begijnendijk-Betekom stellen we vast dat de schoolpopulatie in alle leeftijdscategorieën blijft stijgen.
Door deze evolutie staat de gemeente Begijnendijk-Betekom voor een grote uitdaging.
Slagen we erin om onze kinderen naar een school binnen de eigen gemeente te laten
gaan? Kunnen we dit realiseren zonder af te dingen op kwaliteitsvol onderwijs, m.a.w. is er
voldoende capaciteit, ondersteunt de gemeente voldoende?
Sportbeleid
In een gemeente is sport erg belangrijk als sociaal bindweefsel. Dit uit zich zeer duidelijk
in de context van een sportclub. De interacties binnen een sportclub kunnen de sociale
integratie in de lokale gemeenschap bevorderen en intensifiëren. Dit kan in eerste instantie
natuurlijk door zelf actief te sporten in clubverband, maar evengoed door zich sociaal te
engageren als vrijwilliger in de organisatie van een sportvereniging.
Onze gemeente telt ongeveer 10.000 inwoners waarvan er een goede 2.500 actief aan
sport doen. Een resultaat dat zeker mag gezien worden. Toch is er nog heel wat werk aan
de winkel om alles te laten verlopen zoals het hoort.
Zo zijn er problemen met onze voetbalclubs, sommige zitten zonder speelveld en moeten
uitwijken naar andere gemeenten. Anderen zitten zonevreemd en zijn aan het afwachten
hoe het verder moet.
Er is de problematiek rond de sporthal. Er zijn meer clubs en verenigingen dan de capaciteit
van deze sporthal aankan. Het is zelfs zo dat er versnippering is in de trainingsuren van de
verschillende clubs wat niet motiverend is voor de sportclubs. Ook deze clubs moeten dan
uitwijken naar de buurgemeenten. Nu wordt er ook gebruik gemaakt van de turnzalen van
de lokale scholen, voor zover deze toereikend en betaalbaar zijn. Er is in het algemeen een
tekort aan accommodatie om aan ieders behoefte te voldoen. Er is veel administratief werk
voor onze clubs waardoor ze sommige subsidies missen. Niet alle clubs en sportverenigingen
weten waar ze aanspraak op kunnen maken.
Jeugdbeleid
De lokalen van jeugdverenigingen zijn dringend aan vernieuwing toe. We moeten ook op
zoek gaan naar bijkomende plekken waar de jeugd zich kan uitleven. Speelplekken voor
onze allerjongsten in Begijnendijk-Betekom zijn schaars. Er is op dit moment te weinig
inspraak van de jeugd in het beleid van het gemeentebestuur. De jeugd moet in staat zijn om
haar standpunten en vragen te kunnen formuleren naar het gemeentebestuur. Omgekeerd
moet het gemeentebestuur ook durven luisteren naar de jeugd en op een volwassen manier
in dialoog gaan met de vertegenwoordigers van de jeugdverenigingen.
VISIE
Kinderopvang
Er is te weinig kinderopvang, en daar moet dringend iets aan gedaan worden. Het betreft hier
de organisatie van voor- en naschoolse opvang en het ondersteunen van opvanggezinnen.
In vele gemeenten is er tevens een tekort aan kinderopvang voor baby’s en peuters van
werkende ouders. Begijnendijk-Betekom vormt ook hier geen uitzondering en hier moet
dringend werk van gemaakt worden. Bovendien blijft de vraag naar bijkomende plaatsen in
de kinderopvang voor baby’s en peuters stijgen.
N-VA Begijnendijk-Betekom is voorstander van een beleid voor kinderopvang waarbij
kinderen van alleenstaande werkende ouders, tweeverdieners en werkzoekenden die een
opleiding volgen voorrang krijgen indien er een tekort aan opvangplaatsen voor kinderen is.
Jonge, hardwerkende gezinnen moeten beter ondersteund worden door te voorzien
in voldoende kinderopvangcapaciteit. Daarom pleit de N-VA voor een bijkomende
kinderopvangruimte - eventueel in eigen beheer- en de ondersteuning van
kinderopvanggezinnen.
Bejaardenopvang
De nodige opvanginitiatieven voorzien binnen de eigen gemeente waarbij wel rekening moet
gehouden worden met de federale en Vlaamse programmatievoorwaarden: het (opkopen
en) renoveren van oude woningen om er bejaardenwoningen van te maken, administratieve
problemen wegwerken bij de bouw van ‘kangoeroewoningen’, waar mogelijk voldoende
plaatsen voor kortverblijf, dagopvang en nachtopvang voorzien en de bouw van serviceflats
en woonzorgcentra.
Betaalbaar wonen
De N-VA wil sterk inzetten op het betaalbaar wonen voor jong en oud. Bouwgronden,
appartementen en huizen in Begijnendijk–Betekom zijn duur geworden met als gevolg dat
onze gemeente weinig aantrekkelijk is voor jonge modale gezinnen.
De N-VA gaat daarom voor voldoende differentiatie in het woningaanbod, zodat tegemoet
wordt gekomen aan verschillende wensen van verschillende bevolkingsgroepen. De focus
van de N-VA ligt op eigendomsverwerving, eerder dan op het huren. Het verwerven van een
woning is niet enkel een meer duurzame oplossing en een verzekering voor de toekomst,
het werpt tevens een dam op tegen armoede en kan helpen om meer betrokken te geraken
in de buurt of wijk.
Uiteraard beseffen we maar al te goed dat niet iedereen de financiële draagkracht heeft
om zich een huis aan te schaffen. Daarom blijven we ook veel belang hechten aan sociale
huisvesting. Dit is trouwens niet alleen een zaak voor sociale huisvestingsmaatschappijen
maar ook van sociale verhuurkantoren die het privéwoningaanbod aanboren. Op een snelle
en goedkope manier voorzien zij in kwaliteitsvolle woningen.
Onderwijs
Een significant deel van de tijd van onze kinderen gaat naar het onderwijs en het spreekt voor
zich dat ieder kind recht heeft op kwaliteitsvol onderwijs. De rol van de gemeente is hierin
niet onbelangrijk. Uiteraard wordt onderwijs in de eerste plaats verschaft en georganiseerd
door het schoolpersoneel en het schoolbestuur. De gemeente heeft dan ook de taak de
scholen zo goed als mogelijk te voorzien van de nodige middelen en infrastructuur.
Momenteel telt onze gemeente drie scholen waarvan twee gemeentelijke en één vrije
katholieke school. De N-VA pleit voor netoverschrijdende samenwerking tussen de
verschillende schoolgemeenschappen. We willen ook inzetten op voldoende capaciteit op
korte en lange termijn zodat onze kinderen in hun eigen gemeente naar school kunnen
gaan.
Naast het bieden van de noodzakelijke faciliteiten is het ook de taak van de gemeente om
de veiligheid in de buurt van de scholen zo goed als mogelijk te garanderen en de nodige
middelen te voorzien voor een degelijke en goed georganiseerde voor- en naschoolse
kinderopvang.
Sportbeleid
Daarnaast moet er ook gezorgd worden voor voldoende sportfaciliteiten en ontspanningsmogelijkheden
voor jong én oud. Voor het sportbeleid kiest de N-VA resoluut voor een echt “sport voor allen” beleid.
De gemeente neemt initiatieven rond levenslang sporten. Een specifiek sportaanbod kan vanuit de sportdienst worden ontwikkeld naar verschillende doelgroepen en leeftijdsgroepen.
De senioren en de allerjongsten mogen hierbij niet uit het oog verloren worden. De N-VA wil
dat onze gemeente ook de nodige aandacht heeft voor het sportaanbod van personen met
een handicap. Daarvoor kan een intergemeentelijk aanbod worden uitgewerkt.
Sportsubsidies moeten steeds doordacht worden toegekend. Wij vragen een duidelijk en
objectief subsidiereglement dat geen plaats laat voor favoritisme. Voor de subsidiëring
van sportclubs ligt de klemtoon op sportverenigingen die investeren in een kwaliteitsvolle
jeugdopleiding en professionele omkadering.
Aangezien de inwoners van onze gemeente reeds betaald hebben voor de sportinfrastructuur
pleit de N-VA voor een lager tarief voor eigen inwoners. Sporters van buiten de gemeente
zullen het volledig tarief aangerekend krijgen.
Jeugdbeleid
De N-VA vindt het belangrijk dat kinderen en jongeren in onze maatschappij ook volop
de kans krijgen om kind en jongere te zijn. Zij moeten de tijd en ruimte krijgen om op te
groeien en mogen daarbij gerust fouten maken. Opgroeien tot volwassen burgers gaat met
vallen en opstaan. Dit neemt niet weg dat ook jongeren gaandeweg op hun fouten moeten
aangesproken worden en hun verantwoordelijkheid moeten nemen.
De N-VA ziet een sterke jeugdraad als spil voor de inspraakmogelijkheden die jongeren in het
lokale beleid kunnen hebben. Ook politieke jongerenverenigingen moeten zoveel mogelijk
opgenomen worden in de jeugdraad. Aandacht voor diversiteit binnen jeugdverenigingen is
voor de N-VA zeer belangrijk. Vaak is dit de beste opstap naar integratie.
Voor kinderen is het tevens belangrijk dat zij naar school, naar de sportclub, naar de
jeugdbeweging kunnen gaan in hun eigen buurt. Dat is niet enkel veiliger en minder
belastend voor het verkeer maar versterkt op zijn beurt ook het sociale weefsel en de
ontmoetingen tussen ouders. Een gerichte wijkwerking in bepaalde buurten, bijvoorbeeld
met kansarme jongeren, verhoogt niet enkel de leefbaarheid in de buurt maar ook hun
competenties en hun netwerk, en daardoor hun verdere kansen in het leven.
De N-VA wil meer aandacht voor de allerjongsten onder ons. De gemeente moet initiatieven
zoals speelstraten tijdens de zomervakanties actief stimuleren en ondersteunen. Er moet
meer ruimte komen voor de kinderen om te spelen.
Vanuit het oogpunt van de gemeente en het efficiënt besteden van de gemeentemiddelen
is het verantwoord om in dit verband waar mogelijk de versnippering tegen te gaan en aan
te sturen op samenwerking tussen of samengaan van jeugdverenigingen en sportclubs.
STANDPUNTEN
1. N-VA Begijnendijk-Betekom pleit voor een bijkomende kinderopvangruimte,
eventueel in eigen beheer
2. Efficiënte ondersteuning van opvanggezinnen
3. Actieve inzet om investeerders te zoeken voor serviceflats
4. Meer opvang hulbehoevende bejaarden
5. Betaalbaar wonen voor jonge gezinnen en sociaal behoevende
6. Ondersteuning van scholen op het vlak van infrastructuur en middelen
7. Netoverschrijdende samenwerking tussen scholen stimuleren
8. Investeren op een faire manier in sport en jeugd
9. Waar mogelijk en gewenst aansturen op samenwerking of fusie sportclubs en
jeugdverenigingen met de nodige steun
10. Lager tarief eigen inwoners voor gebruik van sportinfrastructuur
11. Actief ondersteunen van een sterke jeugdraad met een echte inspraak in het
jeugdbeleid
12. Zorgen voor meer speelruimte. Speelstraten tijdens de zomervakantie ondersteunen en stimuleren
3. Een verkeersveilige & mobiele gemeente
Nultolerantie voor verkeersonveiligheid. Fietsers en voetgangers moeten hun
plaats krijgen in de dorpskernen. Tegelijk moeten we er voor zorgen dat ook het
gemotoriseerd verkeer vlot en veilig kan doorstromen. Snelheidsovertredingen en
asociaal rijgedrag in de buurt van scholen, oversteekplaatsen en woonwijken moeten
strenger aangepakt worden. De N-VA wil een rustige woongemeente, waar geen
plaats is voor zwaar verkeer en snel sluipverkeer.
ANALYSE
Begijnendijk-Betekom wordt geplaagd door (vaak te snel) sluipverkeer en automobilisten
die de snelheidsregels aan hun laars lappen. Bovendien is er in beide dorpskernen een
structureel probleem wat de veilige en vlotte doorgang van alle weggebruikers in de weg
staat.
In onze gemeente is ook op dit vlak te weinig gebeurd de afgelopen jaren. Er zijn weliswaar
een aantal ingrepen gebeurd, maar de wezenlijke problemen waar de burger wakker van
ligt zijn niet opgelost.
Er wordt in onze gemeente op vele plaatsen te snel gereden. Dit komt enerzijds omdat de
inrichting van bepaalde lokale wegen uitnodigt tot snel rijden, anderzijds omdat er nagenoeg
geen snelheidscontroles gebeuren. Er heerst dus een gevoel van straffeloosheid. Eén van de
oorzaken die aan de basis ligt van het gebrek aan controle en handhaving heeft te maken
met de onderbemanning van de lokale politie in Begijnendijk-Betekom die deel uitmaakt
van de BRT-politiezone. Blijkbaar bezitten de zittende leden van het huidig gemeentebestuur
binnen de politieraad, zonale veiligheidsraad en het politiecollege onvoldoende slagkracht
om meer manschappen voor onze gemeente te krijgen.
Het huidig mobiliteitsplan dat dateert van 2004 is ondertussen verouderd en moet dringend
geactualiseerd worden. In het bijzonder de problematiek van de dorpskernen Begijnendijk
en Betekom wordt maar niet aangekaart. Door het toenemend lokale autoverkeer van de
eigen inwoners en het stijgend bovenlokaal verkeer krijgen we –zeker in de piekuren-
congestieproblemen in de kernen.
Bovendien zijn beide dorpskernen niet voorzien op de passage van fietsers, voetgangers en
auto’s tegelijk, wat leidt tot zeer verkeersonveilige situaties.
VISIE
De N-VA legt de nadruk op veiligheid. In de eerste plaats voor de zwakke weggebruikers, in
het bijzonder voetgangers en fietsers.
We willen dat de voetganger en fietser opnieuw zijn plaats verovert in het verkeer. De fiets als
snel en goedkoop transportmiddel voor school, werk of in de buurt moet bevorderd worden.
Een gedegen onderhoudsplan dringt zich op voor de wandelaars- en fietsinfrastructuur
binnen de gemeente.
In het bijzonder in de omgeving van scholen en oversteekplaatsen moet maximaal
ingezet worden op verkeersveiligheid. In Begijnendijk is de school weliswaar gelegen
in een woonwijk, maar er wordt vaak te snel gereden. De N-VA pleit voor een effectieve
ordehandhaving in de buurt van scholen.
Voor de scholengemeenschap in Betekom is er een structureel probleem aan het rond punt
dat tijdens de piekuren vaak aanleiding geeft tot congestie van het verkeer. Het spreekt voor
zich dat schoolverkeer bij voorkeur plaatsvindt met de fiets of te voet.
De mobiliteit van het lokale autoverkeer verdient uiteraard ook de nodige aandacht. Het is
haast vanzelfsprekend dat een beleid gericht op verkeersveiligheid en goede doorstroming
zich niet enkel kan richten op de zwakke weggebruiker en het openbaar vervoer. In beide
dorpskernen is er te weinig plaats om alle weggebruikers op een veilige manier te laten
doorstromen. Een eenvoudige oplossing voor beide dorpskernen zou erin bestaan een aantal
parkeerplaatsen voor auto’s te verwijderen in het voordeel van de fietser en de voetganger.
De N-VA wil dan ook dat er in de huidige en toekomstige dorpskernvernieuwingen prioritair
aandacht gegeven wordt aan dit probleem. Het is dan ook noodzakelijk om een coherent
beleid te voeren. Een eerste stap bestaat erin om de portefeuilles mobiliteit en openbare
werken bij één en dezelfde schepen te leggen. Het is essentieel dat toekomstige ruimtelijke
uitvoeringsplannen, mobiliteitsplannen en masterplannen voor dorpskernvernieuwingen zo
goed als mogelijk op elkaar afgestemd worden.
Om het te snelle verkeer op lokale wegen tegen te gaan wil de N-VA een tweesporenbeleid
voeren. Wij willen inzetten op de herinrichting van bepaalde straten waar een 30 of 50
km/h snelheidsbeperking geldt door snelheidsremmende maatregelen te nemen, zoals
asverschuivingen of sassen, zodat het voor de automobilist onmiddellijk duidelijk is dat niet
sneller gereden kan worden dan de opgelegde snelheidslimiet. Dit beleid moet aangevuld
worden met een effectieve controle en beboeting door de politie. Dit kan bijvoorbeeld
gebeuren door een mobiele flitser in te zetten.
Om de communicatie met de inwoner m.b.t. mobiliteitsproblematiek te bevorderen zal een
digitaal meldpunt geïnstalleerd worden in de vorm van een webstek waar verkeersproblemen,
de slechte staat van de weg of defecte straatverlichting kan gemeld worden. De status
van deze meldingen kan op ieder moment geraadpleegd worden. Meldingen kunnen door
de weggebruiker op die manier op een snelle manier gecommuniceerd worden naar de
rest van de bevolking, terwijl tegelijk de gemeente op de hoogte is en verplicht wordt
een oplossing te zoeken. Uiteraard blijft ook de klassieke manieren van melden (bv. de
wijkagent, telefonisch of persoonlijk) naar de gemeente mogelijk.
STANDPUNTEN
1. Gestructureerde ingrepen in het kader van een mobiliteitsplan om
a. bovenlokaal en zwaar geladen verkeer te weren in de dorpskernen
b. in te zetten op maximale doorstroming voor lokaal verkeer in de dorpskernen
c. sluipverkeer in de woonwijken tegen te gaan o.a. door herinrichting van een
aantal lokale wegen (asverschuivingen, sassen)
2. Mobiliteitsplan, ruimtelijke uitvoeringsplannen en dorpskernvernieuwingen moeten
beter op elkaar afgestemd zijn
3. Bij aanleg straten en pleinen de voetganger en fietser terug hun plaats geven
4. Gedegen onderhoudsplan infrastructuur opnemen in mobiliteitsplan
5. Imagobevorderende en educatieve initiatieven zijn absoluut noodzakelijk en moeten
ondersteund worden12
6. Fietsinfrastructuur moet aangelegd worden volgens de beste kwaliteits- en
veiligheidsnormen:
a. Asfalt is de norm voor fietspaden
b. Eenzijdige dubbelrichting fietspaden zijn uit den boze
c. Gescheiden fietspaden op drukke wegen
d. Veilige fietsstallingen die logisch ingeplant zijn
7. Overbodige parkeerplaatsen in de dorpskernen die een vlotte doorstroming van het
verkeer belemmeren verwijderen
8. Effectieve snelheidscontroles en penalisatie door mobiele flitser
9. Portefeuilles mobiliteit en openbare werken bij één en dezelfde Schepen
10. Digitaal meldpunt voor verkeersproblemen
4. Een transparant en goed bestuur: tijd voor verandering
Er is dringend nood aan een nieuwe wind binnen het gemeentebestuur. Een bestuur
dat er is voor elke inwoner. Géén onderscheid tussen de twee deelkernen Begijnendijk
en Betekom. Een bestuur waar beleidskeuzes worden gemaakt in functie van de
inwoner en niet in functie van bevriende personen of verenigingen. De gemeente
moet zich terug bezig houden met haar kerntaken. Stop met de oude dorpspolitiek.
ANALYSE
Al meer dan 30 jaar wordt de gemeente bestuurd door nagenoeg dezelfde partij. Er zijn
zeker een aantal zaken gerealiseerd, maar de grote uitdagingen die de burger rechtstreeks
aanbelangen worden niet opgelost. Er is geen samenhang tussen de verschillende
schepenportefeuilles en er is een duidelijk gebrek aan communicatie met de bevolking.
Bovendien is er weinig respect van de huidige meerderheid voor de oppositie en omgekeerd.
Goede ideeën worden afgeblokt en de gemeenteraad is ondertussen gereduceerd tot een
aaneenrijging van stemrondes en scheldpartijen. Er worden nooit (of zeer zelden) punten
afgetoetst/besproken in een voorbereidende gemeenteraadscommissie.
De huidige meerderheid was de afgelopen legislatuur geen toonbeeld van goed bestuur.
Het brandpunt lag vanaf het begin op de realisatie van een grootse visie voor de
dorpskernvernieuwing Begijnendijk: het masterplan. Op zich is er uiteraard niets mis met
het formuleren van een visie, integendeel, maar de grootsheid waarmee deze coalitie de
dorpskernvernieuwing wou aanpakken was gedoemd te mislukken vanaf het begin.
Het gemeentebestuur is er deze legislatuur niet in geslaagd om op efficiënte wijze de
dorpskernvernieuwing te plannen en te communiceren, dus laat staan uit te voeren.
Een steeds terugkerende problematiek in vele gemeenten en steden is het gebrek aan
coherent beleid. Zo zien we dat openbare werken in de tijd geconcentreerd worden naar het
einde van de legislatuur. Er is onvoldoende afstemming van mobiliteitsplannen, ruimtelijke
uitvoeringsplannen en masterplannen voor dorpskernvernieuwingen.
Van ons gemeentebestuur mag ook verwacht worden dat zij zich meer inzet om een
coherent beleid te voeren.
VISIE
N-VA Begijnendijk-Betekom pleit ervoor om de oude dorpspolitiek om te vormen tot een
transparant en goed bestuur, waar beleidsbeslissingen op een rechtlijnige, doordachte en
financieel verantwoorde manier worden genomen. Een bestuur dat duidelijk en éénduidig
communiceert naar haar bevolking. Géén onderscheid meer tussen de dorpskernen
Begijnendijk en Betekom. Wél een beleid waar de burger beter van wordt en waar ook de
kaart wordt getrokken van de responsabilisering. Wij verdedigen het principe dat iedereen
rechten én plichten heeft en moet streven naar een rechtvaardige gemeente waar mensen
gelijkwaardig behandeld worden.
De N-VA wenst een gemeentelijk bestuur ten dienste van de hele gemeenschap en
niet ten dienste of in het voordeel van bevriende verenigingen of organisaties alleen.
Het gemeentelijk bestuur moet zich terug bezig houden met haar kerntaken. Een
gemeentebestuur kan namelijk niet alles. De verantwoordelijkheid van de individuele
burger, van het verenigingsleven en tal van andere actoren binnen de gemeenschap moet
dus aangesproken worden. Waar nodig zal de gemeente ondersteunen.
STANDPUNTEN
1. Geen onderscheid tussen beide dorpskernen
2. Beleid in functie van de burger
3. De gemeente moet terugkeren naar haar kerntaken
4. Bestuur ten dienste van de gehele gemeenschap, niet van bevriende personen,
verenigingen of organisaties alleen
5. Een oplossing voor het asielzoekersappartement
De foute beslissing om een luxeappartement voor de opvang van asielzoekers aan
te kopen moet ongedaan gemaakt worden. Zolang de federale coalitiepartners de
lasten van hun wanbeleid naar de gemeenten blijven doorschuiven, kunnen we niet
anders dan in een humane opvangmogelijkheid te voorzien. Maar was de aankoop
van een heus luxeappartement hiervoor dan wel een goed idee, terwijl heel wat
gepensioneerden, gehandicapten of andere hulpbehoevende Vlamingen het elke dag
opnieuw met heel wat minder moeten stellen? Wij zijn hierin zeer duidelijk: dit kan
niet.
ANALYSE
In september 2011 kwam het asielzoekersappartement in de lokale en nationale pers. De
aankoop van een luxeappartement in residentie “De Schrans” door het OCMW heeft toen
veel ophef veroorzaakt en is vandaag nog steeds een actueel onderwerp van gesprek bij de
inwoners van onze gemeente.
Het betreft de aankoop van het laatste appartement beschikbaar in de residentie ter waarde
van 233.000 euro exclusief kosten volgens het OCMW. Er is dus geen duidelijkheid over
de werkelijke kost van dit appartement. Hoe zit het met notariskosten, kosten voor de
inrichting. Volgens verschillende bronnen zou de totaalprijs oplopen tot 275.000 euro.
De opvang van asielzoekers behoort tot het wettelijke verplicht takenpakket van een
OCMW. De federale overheid heeft het opvangbeleid gewijzigd: vluchtelingen die in België
toekomen en asiel aanvragen, worden vanuit Fedasil doorverwezen naar collectieve of
individuele opvang. Het OCMW Begijnendijk heeft al sinds eind 2002 twee Lokale Opvang
Initiatieven (LOI) opgericht: één in een woning die eigendom is van het OCMW, het andere
in een huurappartement.
Het OCMW krijgt een dagvergoeding per gehuisveste persoon. Met deze dagvergoeding
moet het OCMW de kosten van huisvesting en levensonderhoud betalen. Het OCMW dient
een specifieke boekhouding van de kosten verbonden aan de LOI-overeenkomst bij te
houden. De toegekende subsidies zijn onherroepelijk verbonden aan de financiering van
de uitgaven, gemaakt door de werking van het LOI. De opgespaarde overschotten van de
subsidies kunnen alleen gebruikt worden voor een LOI-project.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn heeft, na overleg met de gemeente, beslist om
deze middelen die het OCMW ontvangt van de federale overheid voor deze dagopvang, te
herinvesteren in de aankoop van een woning of appartement.
Bovendien is voor de aankoop van dit luxeappartement een lening aangegaan met een
looptijd van 10 jaar. De afbetaling gebeurd met de toelagen van Fedasil. Deze toelagen
(36,30 euro per dag) dienen normaliter voor het modaal opvangen van asielzoekers en niet
voor het verwerven van duur vastgoed
Het concrete gevolg van deze beslissing is dat in onze gemeente asielzoekers worden
opgevangen in een heus luxeappartement.
VISIE
De N-VA is voor een humane opvang van asielzoekers. Het is de plicht van de gemeente om
de verplichte opvang van asielzoekers in LOI (Lokale Opvang Initiatieven) te organiseren.
Deze toestand moet de gemeente ondergaan en is een gevolg van het mank lopende
asielbeleid op federaal niveau.
Het is geen goede beslissing om asielzoekers op te vangen in een luxueus appartement
en de toelagen van Fedasil te gebruiken voor de afbetaling van de lening die aangegaan is
om dit appartement aan te kopen. Het is in ieder geval geen goede beslissing om voor dit
doel een luxueus appartement aan te kopen dat deel uitmaakt van een blok met identieke
appartementen die toebehoren aan privé-eigenaars.
Heel wat van onze gepensioneerden, gehandicapten of andere hulpbehoevende Vlamingen
moeten elke dag opnieuw met heel wat minder tevreden zijn. Deze beslissing is bovendien
ook een klap in het gezicht van de modale Vlaamse inwoner die het al moeilijk genoeg heeft
om zelf vastgoed te verwerven of te huren.
N-VA Begijnendijk-Betekom is hierin zeer duidelijk: dit kan niet.
STANDPUNTEN
1. Wij stellen voor om op zoek te gaan naar een modale woning die kan dienen als
lokaal opvang initiatief en het bewuste appartement te verkopen