Begijnendijk start fusiegesprekken met alle omringende gemeenten

Op 28 november 2016, over deze onderwerpen: Begijnendijk-Betekom, Financiën, Goed bestuur, N-VA

Op de gemeenteraad van 28 november 2016 werd het voorstel van de N-VA fractie in Begijnendijk-Betekom om de procedure te starten om fusiegesprekken aan te gaan met de aangrenzende gemeenten goedgekeurd.
Alle deze gemeenten (Aarschot, Rotselaar, Tremelo, Heist-op-den-Berg, Hulshout en Herselt) worden betrokken in de gesprekken. De gemeenteraad beslist voor eind 2017 of ze wil fuseren of niet, eventueel na een referendum.
Deze procedure verplicht ons niet om fusie aan te gaan, maar maakt het mogelijk dat we een fusiebonus van 500 euro per inwoner krijgen indien we een vrijwillige fusie aangaan.
N-VA Begijnendijk-Betekom heeft dit voorstel ingendiend omdat uit gesprekken tussen de verschillende politieke partijen, interpellaties in de gemeenteraad en uitspraken in de pers duidelijk blijkt dat er een breed draagvlak bestaat over de partijgrenzen heen om deze procedure en het bijhorende debat op te starten.